Nienke in Afghanistan

De reis

Donderdag zijn we dus vertrokken vanaf Vliegbasis Eindhoven. Het eerste stuk naar Minhad (Dubai) vliegen we met een gewoon vliegtuig van Martinair. De opluchting na het afscheid en de rolletjes mentos zorgen gelijk voor een schoolreisjes-gevoel!

Na 6 uur komen we aan op Minhad: een militaire vliegbasis waar we overstappen. Het vervolg van onze vlucht zal namelijk met een Hercules plaatsvinden. De vier uur wachten op Minhad wordt gevuld met kleffe sandwiches en het regelen van de bagage. Afgezien van de bagage die we al bij ons hebben (een grote tas, handbagage en een labtoptas) krijgen we hier onze verplaatsingsuitrusting uitgereikt: een zware plunjebaal, scherfvest, helm en wapen. Vanaf dit moment moeten we bij iedere verplaatsing (van vliegtuig naar vrachtwagen naar loods naar bus naar tent naar andere bus naar wachtruimte naar incheckruimte naar vliegtuig en weer terug) al onze spullen meeslepen: het schoolreisjes-gevoel begint te verdwijnen.....

Eenmaal in de Hercules krijgen we uitleg over veiligheidsmaatregelen. We zitten in lange rijen met helm en scherfvest op en wapen tussen de knieën. De herrie van het vliegtuig maakt dat communiceren niet mogelijk is. Vlak voordat we Afghanistan binnen vliegen, gaan alle lichten uit, alleen een zwak rood licht blijft branden, zodat we zo onopvallend mogelijk vijandig gebied binnenvliegen. Het hele beeld doet me denken aan een scene uit een D-day film. Nu wordt het wel heel echt allemaal, het schoolreisjes-gevoel is in de verste verte niet meer te bekennen.....

Gelukkig landen we veilig op Kandahar Airfield, onze volgende stop. Na het gesleep met alle bagage is het inmiddels 4.00 uur 's nachts. In een tent mogen we even genieten van een veldbedje (maar wel naar de bunker rennen als het alarm gaat!). Onze rust is maar van korte duur want 2 uur later worden we weer opgehaald om te gaan inchecken. Dit keer voor onze laatste vlucht!

De vlucht naar Kamp Holland is met een klein vliegtuigje (een Dash, voor de liefhebbers) en omdat het niet ver vliegen is vliegen we vrij laag. Wat een prachtig uitzicht! Een bergachtig maanlandschap glijdt aan ons voorbij, in alle bruin- en grijstinten die je maar kunt voorstellen!

Als we geland zijn en nog éven met wat bagage hebben gezeuld worden we hartelijk ontvangen door het ziekenhuispersoneel: een warm welkom!
Na een korte rondleiding is het inmiddels 30 uur geleden dat we vertrokken zijn en willen we maar 1 ding: slapen!

Reacties

Reacties

Anita

Hoi lieve Nienke,

Dit klinkt al heel spannend allemaal !! Ik zie het als in filmbeelden voor me. Niet te vergelijken met een vakantietrip naar een warm oord. Wat zullen jullie moe geweest zijn. Hoop dat je een beetje "gesettled" bent nu en dat je snel je draai zult vinden. Hou ons op de hoogte, ik geniet van je verslagen ! Hou je haaks en veel liefs,
Anita

Everhard

Hoi Nienke,
Bijzonder om je verhalen te lezen over hoe het je vergaat tot nu. Heel anders dan mijn "plaatsing" momenteel aan boord van de clipper Stad Amsterdam, gedurende een paar weken. Ik wens je heel veel succes met werken en leven op Kamp Holland. Ik ben ervan overtuigd dat jullie er goede dingen kunnen doen. hartelijke groet, Everhard

Marlies

Hoi Nienke,
Wat een spannende reis is dat geweest en een hele opluchting dat je nu eindelijk bent gearriveerd. Graag wil ik je feliciteren met de verjaardag van je "vriendje", het zal niet meevallen dat jullie nu niet samen kunnen zijn, maar wel reden om een borrel te nemen (of is alcohol niet toegestaan, dan een glaasje ranja.....) Lieve groet en tot horens, Marlies

Ine

Lieve Nienke,
Je schrijft weer heel mooi. Het is altijd smullen bij jouw verhalen.
En al gaat het hier om jou, eigenlijk wil ik maar 1 ding ;-):
Dat je jouw verhalen ooit eens publiceert!

Inmiddels vast uitgeslapen en in een volgende fase beland, wens ik je opnieuw succes en plezier met wat je daar gaat mee maken.
liefs, Ine

Joyce

He Nienke!

Je bent er! Wat een bijzondere belevenissen al, en je bent er nog maar net. Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal. Naar welke patienten je allemaal gaat zien, hoe het nou is om in oorlogsgebied te werken, hoe de SEH eruit ziet!
Hier inmiddels weer zn gewone gangetje, sinds gisteren na een fantastische vakantie weer aan het werk. Wel nog wat last van een jetlag (lokale tijd 2.35 en ik ben klaarwakker). Straks voor de 20 weken echo, spannend. Maar de baby is zo druk dat het wel goed moet zitten :)
Lieve Nien, geniet ervan en maak er wat van!
Kus Joyce

Christianne

He Nienk!
Wow, wat stoer allemaal! Ik kan me helemaal voorstellen hoe je daar in het donkere vliegtuig zit, wat spannend! Heel veel succes, maar ook veel plezier. Ik ben benieuwd naar je ziekenhuisverhalen straks!
Liefs, Chris

Leo

Hey chica,

je bent er!! Het begin is begonnen, wat spannend allemaal. Dit heb je iig alvast gehad, nu kan het werk beginnen. Ik ben zo benieuwd hoe het voelt en ruikt en is, zal wel heftig zijn als het echte werk straks begint...
keep us posted!!

heel veel liefs uit een voor de verandering zonnig Amsterdam!

Renate

Lieve Nien!
Jeemig wat spannend allemaal! Gelukkig zijn jullie goed aangekomen! Nu al meteen begonnen met werken of nog een beetje aan het acclimatiseren? Heel veel succes in ieder geval en lees smullend je SEH-verhalen straks!
Liefs Naat!

tjalling

He Nienk,
Leuk geschreven, klinkt als een heftgie reis (zit je bij ons toch comfortabeler...). Zijn erg benieuwd hoe je het daar hebt, hoe je leeft, slaapt, etc. Dus als je weer eens tijd hebt voor een berichtje...
Pas goed op jezelf!
Tjalling

Wout

Hai Nienk!

Mooi dat je veilig aangekomen bent. Het zal wel een onvergetelijke tijd worden in alle opzichten. Heel veel succes met het (denk ik) goede werk dat je daar kan gaan doen!

groetjes, Wout

p.s. Hier is alles "z'n gangetje", zondagavond met Maaike naar en Salsa-rookie-party geweest en komende zaterdag Sinterklaas in Hantum!

inge

Nienke,

Wat een heftig verhaal, je zit waarschijnlijk niet echt ontspannen inhet vliegtuig met je helm tussen je benen. Ik wil eigenlijk ook eens wat anders, zouden ze maar daar nog willen hebben in het kamp.
Tot je volgende verhaal maar weer.

Groetjes,
Inge

Suzanne de Goede

Hoi Nienke,

Dat is een hele tijd geleden dat we elkaar gesproken hebben! Op je msn zag ik deze site, wat stoer dat je dit gaat doen en wat een ervaring zal het zijn! Heel veel succes daar!

Groetjes,
Suzanne

Ingrid

Hoi Nienke,

Het klinkt al als een hele belevenis om naar kamp Holland te komen. Ik ben zeer benieuwd naar hoe het is om daar te verblijven. Leuk om al je belevenissen te kunnen volgen. Heel veel plezier . O ja, wel jammer dat je die helikopter niet kunt regelen, beetje zuinige bedoening daar ;-)

Liefs, Ingrid

kris en anneke

Hoi dokter Smit
Prachtig verhaal en we kijken al weer uit naar de volgende missie....doe je wel voorzichtig?

Dikke smakkerd en pas goed op jezelf...
Kris en Anneke vanuit Wijhe

WENDY

Hoi Lieve Nien,

Jemig wat een reis zeg!, Blij dat je er bent, spannend hoor, jij in kamp Holland. Las net dat je mannetje nog jarig was, van harte alsnog!! Nien pas goed op jezelf, en tot mails dikke zoen van Wen, en keep mit cool, gewoon ABC....

Peter de Goede

Hoi Nienke,

We hoorden van Suzanne dat je in Afghanistan zit.
Knap van je, het zal wel heel speciaal zijn om dit mee te maken.
Ik wens je het allerbeste toe en ik blijf je volgen.

Groetjes Peter

carla de goede

Hallo Nienke!

Wat een avontuur ben je aangegaan zeg!
Knap van je!

Ik zie je nog zó voor me naast Suzanne in de klas op de Schakel!
Wat lijkt dat een eeuwigheid geleden!

Ik wens je heel veel succes met alles wat op je pad komt!

Veel groetjes uit Leiderdorp van Carla

Yvonne en Paul

Hoi Nienke,
Goed aangekomen geweldig,wat een verhaal zeg en dan moet je eigenlijke missie nog beginnen.
Pas goed op jezelf en sterkte met je inzet voor een goede zaak.
We blijven je uiteraard volgen.
huggies van Yvonne en Paul

Ron

Hi Nienke,

Als een collega van de KLu zal ik zal in januari op TK aankomen. Ik ben benieuwd wat daar allemaal te wachten staat. Veel sterkte aldaar en tot ziens.

Maaike, Gerben en Jurre

Hey lieve Troennie! Leuk om je gisteren even gesproken te hebben, al was de vertraging wel heel irritant...Fijn om te horen dat het goed gaat allemaal daar - het blijft zo'n bizar idee! Dit blijft je altijd bij. We missen je maar worden blij van je berichtjes! Veel liefs van ons alledrie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!