Nienke in Afghanistan

Kamp Holland

Het kamp
Na bijna 3 weken begint het leven op Kamp Holland al behoorlijk te wennen! Het stuk van het kamp waar ik me 99% van de tijd in begeef is dan ook niet zo groot: de eetzaal, het ziekenhuis met daarachter de POR (personeels-ontspanningsruimte) en de tuin, Hilton TK (ons chalet met de slaapfab's) en de sportzaal. Bijna alles is opgebouwd uit containers en omgeven door hesco-muren voor extra bescherming: heel functioneel maar wel een beetje saai ;).

Het weer
Het is hier 's avonds goed koud, af en toe vriest het al! Overdag kan het ook nog behoorlijk fris zijn, maar als de zon doorbreekt warmt het snel op en kan je midden op de dag heerlijk in je T-shirt in de zon zitten! Gelukkig hebben we als echte Nederlanders ook hier altijd wat te klagen: bij droog weer is alles te stoffig en te zanderig, bij regen verandert het kamp in één grote modderpoel!

Het eten
We eten 3 keer per dag in de eetzaal en het eten is hier prima: genoeg afwisseling, veel groente en vers fruit. Alleen de wijn valt nogal tegen door afwezigheid: Kamp Holland is een alcoholvrij all-inclusive resort. We kijken nu al uit naar de Jip-en-Janneke-champagne met oud en nieuw!

Het werk
We zijn hier natuurlijk om te werken en dat doen we ook eigenlijk iedere dag, echt weekend heb je dus niet. Wel af en toe een dag tussendoor dat je vrij bent, tenzij er juist die dag veel patiënten binnenkomen.
Ik kan 3 verschillende diensten hebben: ER1, ER2 of ward.
Als ER1 ben je het team dat als eerste vertrekt naar de poort of de HLS (heli-landing-site) als er een traumapatiënt wordt aangekondigd. Daarnaast zie je ook de 'poli-patiënten': Afghanen die eerder opgenomen en vaak geopereerd zijn in ons ziekenhuis, en nu terugkomen voor controle. Meestal ben je daar wel redelijk druk mee, omdat patiënten nooit op het afgesproken tijdstip komen, je een tolk nodig hebt voor de communicatie, de tolk net koffiedrinken is, de patiënt vond dat ie te lang moest wachten en even een wandelingetje is gaan maken, enzovoorts. Als patiënt, dokter, verpleegkundige, tolk en dossier zich dan eindelijk in dezelfde ruimte bevinden, blijkt de patiënt in het ziekenhuis van de Amerikanen te worden verwacht....! Dit soort perikelen zorgen ervoor dat alles veel meer tijd kost dan in Nederland, maar ach, het houdt het leven afwisselend!
Als dokter van de ward (afdeling) zijn alle patiënten die opgenomen liggen mijn verantwoordelijkheid: visite lopen, wonden controleren, onderzoeken aanvragen, overplaatsingen regelen en ontslagbrieven schrijven. Niet echt mijn favoriete dienst, maar het hoort erbij en als ik heeeeel eerlijk ben is het ook nog best leerzaam.
Als ER2 ben je het tweede team dat een traumapatiënt kan opvangen. Je komt dus pas in actie als er 2 of meer patiënten tegelijk of vlak na elkaar binnenkomen. Dat geeft dus wat meer ademlucht om 's te gaan sporten of een keertje stiekum tot half 9 in je bed te blijven liggen!

Ontspanning
Afhankelijk van wat voor dienst ik heb en hoe druk het is, ben ik 's avonds ook nog aan het werk. Zo niet, dan vullen we de tijd met sporten (hardlopen als het niet te droog of te nat is, anders fitnessen), filmpje kijken op je labtop (zit nu midden in Gooische Vrouwen, heerlijk!), koffiedrinken in de POR of een spelletje spelen. Heb een hoop boeken bij me, maar daar heb ik de rust nog niet voor gevonden. Net als een keertje op zondag naar de bazhaar gaan.

De Fab
Onze fab (slaapcontainer) delen we nu nog met z'n viertjes, maar als het goed is vertrekken 2 fabgenootjes binnen een week naar Nederland of een andere fab. Hopelijk hebben Rebecca en ik dan de fab voor ons tweetjes! Rebecca is de apotheker van ons ziekenhuis, ongeveer net zo oud als ik, en dus mijn fabgenootje: heeeeel gezellig! Kasten hebben we niet, maar aan een zelf opgehangen spanband (jeetje, wist niet dat ik dat kon!) hebben we van die Ikea-hangkastjes opgehangen voor alle kleding e.d.. Verder leuken we de fab op met foto's, kaarten, kerstlichtjes en glow-in-the-dark-sterren (dank je wel, lief!). Het begint steeds gezelliger te worden!

Tot zover een inkijkje in Kamp Holland, als ik het Afghaanse snotter-virus waar ik nu last van heb heb overwonnen, volgen de bijbehorende foto's!

Liefs,
Nienke

Reacties

Reacties

Anita

Hoi lieve Nienke,

Wat een heerlijk verslag weer. We krijgen een goede indruk van je leven daar. Ik vind dat je ontzettend leuk schrijft, iets om uit te geven ?
Het is momenteel vreselijk koud hier en er is sneeuw voorspeld ! Past wel bij de Kerststemming.
Nou meid, succes en we lezen wel weer verder !
Liefs,
Anita

Ine

Lieve Nienke,
Ik kan het me steeds levendiger voorstellen hoe je daar zit, zelfs zonder foto's. Nogmaals; je schrijft zo beeldend! Ik zie jullie a lzitten in die meiden-fab met glow-in-the-dark-sterren ;-)
Heb erg gelachen om het stuk van de Afghanen die op contole komen.
Erg herkenbaar ook voor mij uit de periode dat ik bij het RIAGG werkte.

En dan ER........ik dacht even dat je in een heuse televisieserie zat ;-)
Maar nee, jij doet het IRL en dat doe je goed!
kus, Ine

anneke

Hoi Nienke

Wat een fantastisch verhaal heb je weer geschreven, Nienke. Mooi om te lezen!!
Een kijkje in Kamp Holland......boeiend!!
Ben blij dat ik mee mag lezen in je reisverhalen.

lieve groet van Anneke (moeti Kris)

Christianne

Hee Nienk!
Jammer dat je geen heli naar de Middenweg kon regelen afgelopen dinsdag...! Maar het wordt je vergeven hoor! Leuk om weer wat van je te horen en vooral het stuk over je werkzaamheden is interessant! Heb je in principe alle mogelijkheden voor aanvullend onderzoek? Gaaf hoor, je kan het je bijna niet voorstellen dat het een volledig ziekenhuis is.

Nou, succes weer komende tijd en ik zie uit naar je volgende bericht!

Liefs, Chris (vanuit een witte wereld; er ligt hier heel veel sneeuw! Leuk!)

JHW

Leeuwarden is bedekt onder een dik pak sneeuw: je kan zo gaan Langlaufen o.i.d. Het levert een mooi plaatje op, maar ook veel overlast. Als het meezit worden de lessen morgen weer afgelast en hebben we een paar extra dagen vacantie.
Raar idee, dat jij daar ook met vrieskou te maken hebt.

Be safe. JHW

Loeke

Nien! Er ligt hier in Grunn inmiddels 25cm sneeuw!! Heel de stad is ontregeld, haha! Vond het heel leuk om je gister even over de msn gesproken te hebben en ja weggeroepen worden hoort er nu eenmaal bij....patienten gaan voor!
Hier verder alles prima hoor, morgen begin Glazen Huis, ben benieuwd!
Spreek je snel!!

tutsje!

Marleen

Hee niggie!
Bij terugkomst van vakantie in Kenia(was super!) lees ik al je verhalen.......was even vergeten dat je wegging: sorry!
Maar ik ben weer helemaal bij! Leuk om te lezen! Maar ook vreemd dat je daar helemaal in verweggistan zit!
Doe voorzichtig, geniet en leer ook maar een beetje!
Ik kijk uit naar het volgende verhaal! Zoals Ine ook schrijft: heerlijk om te lezen!
Dikke kus,
Marleen

Wout

Hey Nienk!

Mooi stukje weer! Ik ga niet zoals sommige slijmballen roepen dat je het moet gaan publiceren, maar het is zeker leuk om te lezen hoe het met je gaat. Volgens mij gaat het dan ook wel lekker, of niet? Mis je ons thuisblijvers al een beetje? Wij jou wel hoor! Maaike en ik zijn afgelopen zondag samen met Mirjam en Walter naar het Kerstbal van hun dansschool geweest. Was erg lachen om weer eens te stijldansen tussen al dat salsa-dansen door. Anywayz, hier is alles goed, de winter is nu echt ingevallen, inclusief sneeuw, en eigenlijk leven we nu echt met zijn allen naar Kerst toe. Heel veel succes en plezier in KH en alvast hele fijne dagen toegewenst!

Groetjes, Wout (&Maaike)

mama Annemiek

Ha lieve schat,

Was leuk hè vanmiddag, die videochat vanuit de Oranjekazerne in Arnhem; alsof je gewoon tegenover ons aan tafel zat! En je blog vormt een mooie aanvulling van alles wat je ons via de telefoon vertelt. Ik zie het helemaal voor me: die Afghanen die op hun eigen tijd 'n ommetje maken en dan op het cruciale moment kwijt zijn of heel ergens anders verwacht worden. Ook goed om te ondervinden dat defensie zo goed voor jullie thuisfront ( ons dus) zorgt.
Dag liefje, blijf goed voor jezelf en elkaar zorgen en tot gauw
xxx mama

Saskia

Hé Nienk...eindelijk is een berichtje van je allerleukste ex-collega...hahahaa..
Net even al je verhalen gelezen...superspannend!! Wel voorzichtig doen daar hè...luisteren naar de baas! ;-)
Hier alles bio-stabiel...afscheidsfeestje gehad van Chris, Mike, Martin en Ingrid...was superleuk en zoals Chris al zei, jammer dat je geen heli hebt kunnen regelen voor een op-en-neertje! Er gaat dus bij ons veel veranderen, veel mensen weg (Jet is natuurlijk al weg)...wat ik zó niet leuk vind...heb ze al bedreigd en smekend gevraagd om te blijven...maar ja, luisteren...ho maar!
Volgende maand krijgen we gelukkig een nieuwe SEH-pleeg erbij...zag eruit als een leuk type!
Joyce heeft al een lekker buikje gekregen en Vanes ziet eruit alsof ze een helm op d'r buik heeft geplakt...zo groot dat die is!
Ben nu heerlijk vrij...maar blijf maar even binnen, aangezien er wederom een sneeuwstorm deze kant op komt waaien...en dat doet 't hier natuurlijk heel hard, dus dat zal wel snel komen...
Vanochtend met Vanes&Wen naar babbie Laura van Tarno wezen kijken...echt een onwijze poppedop...viel heerlijk in slaap in m'n armen, dus Sas had er een kruikje mee...helaas mocht ik d'r niet meenemen...grrrr
Verder werk ik met kerst met onze Rientje...net als vorig jaar, dus we gaan weer lekker kokkerellen en fingers crossed dat 't rustig blijft...maar ja, met die vrieskou denken ouderen echt niet dat ze binnen hoeven te blijven om vervolgens alles lekker te breken...echt net waar we op zitten te wachten...hahaa
Maar goed, genoeg getikt...tijd om aan de kerstkaarten te gaan beginnen... I know, lekker op tijd...maar ja, een 100%-werkende-pleeg heeft andere prioriteiten...en op dit moment helemaal...nl m'n sociaal leven zeer goed op peil houden... ;-)
Lieve Nienk, een hele fijne kerst en voorzichtig aan!
Dikke kus, Sas

chris gips

Beste Nienke

Bedankt voor je doorlopende reisverslag, voor ons een nieuwe wereld!
Prettige kerstdagen en het allerbeste voor 2010 - en we blijven uitzien naar je berichten,

Hanneloes en Chris Gips

Merel

Hee allerliefste clubgenootje! Wat super leuk om je verhalen te lezen! Ik zie helemaal voor me hoe je daar je woont, werkt, ontspant, etc. etc.
Vanavond is het kerstavond, ik ben benieuwd of jij nog iets van de kerstdagen meekrijgt. Hier is het 's nachts ook best wel koud. Ik hoop dat er morgen treinen naar Groningen rijden, want met al die sneeuw en kou weet je het maar nooit.
Lieve Nien, heel veel succes en plezier daar en fijne kerst!
Kus Merel

Joyce

Nienke!

Anders hadden wij gisteren gewoon een witte eerste kerstdag! Jammer dat de sneeuw snachts was gevallen en het overdag alleen maar geregend/gehageld heeft... Een witte winterwandeling zat er dus niet in :(
Zoals Sas al schreef heeft half DH iets gebroken in de afgelopen dagen, dus het was lekker druk op de afdeling met voornamelijk dementerende/delirante bejaarden met gebroken heupen.
Heb lekker de kerstdagen en ook oud en nieuw vrij, de voordelen van mn zaalartsenbaan!
Alles goed bij jou? Geniet je van alle ervaringen die op je pad komen? Ben echt benieuwd naar je volgende verhalen!
Leuke foto van je collega met kerstmuts :)
Verder hier alles goed, buikie groeit gestaag door, begint al aardig in de weg te zitten..
Merry christmas!!!
Dikke kus Joyce

mam van Dijk

dag Nienke, ik probeer maar weer eens,het is volgens mij nog nooit gelukt. Ik vind je verhalen erg leuk en leef met je mee en nog fijne Kerstdagen in gedachten ben je er toch bij, veel liefs en dikke kus van mam van Dijk

mam van Dijk

dag Nienke,
John heeft het programma gerepareerd en nu gaat het en kan ik wel reageren op je berichtjes,
veel gr. en kus v. mam van Dijk.

Gerben, Maaike en Jurre

Hey Troen,

Leuk om je weer even gesproken te hebben met Kerst! Sturen snel weer even een filmpje van ons leventje hier, kan je even kijken wat spannender is...
Pas goed op jezelf!
Veel liefs van ons drietjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!