Nienke in Afghanistan

Sinterkerst in Verweggistan

Het is alweer een poosje geleden dat ik voor het laatst geschreven heb en er is ook alweer een hoop gebeurd!

Op 5 december kwam ook hier Sinterklaas langs, op een kameel, een hoop hilariteit tot gevolg!

Ook MissieMax is hier langs geweest om opnames te maken, ik ben zelfs geïnterviewd! Het wordt waarschijnlijk uitgezonden op 3 januari, meer info op http://www.missiemax.nl/.

En zodra Sint en Pieten weer vertrokken werd ook hier begonnen met alle kerstvoorbereidingen: onze POR (personeelsontspanningsruimte) is één en al kerstlichtje-kerstsok-kerstboom-kerstdecor inclusief sneeuwvlokken aan het plafond en winterlandschappen aan de muren! Ook in de rest van het kamp schieten de kerstbomen en overige versierselen als paddenstoelen uit de grond. En zodra kerst echt nadert klinken er op verschillende plekken de welbekende kerstliedjes. Toch wil het echte kerstgevoel bij mij en de meeste anderen niet echt indalen. Het voelt allemaal een beetje nep en geforceerd.

De dag voor kerst heb ik het even zwaar. We hebben net een meisje van 5 jaar oud binnengekregen, zwaargewond door een granaat die ze mee naar huis heeft genomen en waarschijnlijk in haar handje is ontploft. Haar rechter oog is weggeblazen en ze heeft een grote wond op haar voorhoofd, daarachter waarschijnlijk een schedelfractuur. Bij ons op de spoedeisende hulp verliest ze tussen het huilen door regelmatig haar bewustzijn. We stabiliseren haar en plaatsten haar zo snel mogelijk over naar Kandahar, waar ze een CT-scan van haar hoofdje kunnen maken. Het grijpt iedereen in m'n team aan.
Daarnaast mis ik John, realiseer ik me dat het bijna kerst is en iedereen in Nederland straks gezellig bij elkaar is.... Waarom wilde ik dit ook alweer? Ik ben het even kwijt.... Als de commandant dan ook nog in z'n speech begint over kerst zonder familie en geliefden om je heen, stroomt de emmer over. Alles bij elkaar zorgt het even voor een knakmomentje.

Gelukkig heb ik lieve collega's waarbij ik even lekker uit kan janken. Ook tijdens de nachtmis 's avonds vloeien er nog wat traantjes en dan is het weer klaar. Na de nachtmis treden er op het plein voor de eetzaal Australiërs op met kerstmuziek, er om heen kleumende mensen met kaarsjes in de handen. Het kerstgevoel begint zowaar een beetje door te breken.

Na afloop terug in het ziekenhuis is dat gevoel ook net zo snel verdwenen, maar ach, volgend jaar is het weer kerst! Eerste kerstdag staan we op het punt om van een kerstdiner te gaan genieten als er een traumapatiënt wordt aangekondigd. Tot zover het kerstdiner. Gelukkig valt het met de patiënt allemaal redelijk mee en zijn we nog op tijd om te genieten van de chocoladefondue in de POR! Al met al een rare kerst!

Tussen alle feestdagen door zijn we natuurlijk aan het werk, de ene week wat meer dan de andere, soms ben je blij als je even rust hebt en op andere momenten hoop je dat er snel weer 's wat gebeurt omdat het niks doen begint te vervelen.

Vanavond is het oud & nieuw, bij ons drieënhalf uur eerder dan bij jullie. De eerste oliebol is al verorberd en vanavond treedt er ook weer iets op op het plein. Qua alcohol blijft het bij Jip-en-Janneke-Champagne en vuurwerk is ook verboden, maar gelukkig heb ik illegale sterretjes, dank je wel, mam! Het zal hoe dan ook een ongewone en bijzondere jaarwisseling worden!


Voor iedereen thuis: alvast een GELUKKIG NIEUWJAAR!!!


Liefs, Nienke

Reacties

Reacties

Hanneke

Lieve Nini,
Hier in NL komen ook bijna de tranen.. Hou vol en een fijne jaarwisseling. proost
xx Hanneke

Papa

Lieve Beppie, ook jij een heel goed en gezond 2010 toegewenst. Spannend wordt het ook: huisarts of toch SEH-arts? Deze oude, en alleen daarom al wijze, man denkt daar zo het zijne van. Wij hebben oliebollen gekocht, zelf bakken stinkt zo en als er dan kijkers komen, en vanavond zijn G+M+J hier. Gaan we ook gezellig klaverjassen: Maaike's grote hobby! Tussen de middag gaan we dagzeggen bij T+S+E en rijden dan door om M+J op te halen. Gerben komt rechtstreeks vanuit zijn werk. En tja, dan zullen we zondagavond helaas het vliegtuig inmoeten naar Bonaire. Wordt natuurlijk weer afzien;) .... Zo wijfie, dat was het even weer voor deze keer. Het is de 31e en er moeten nog wat boekhoudingen worden afgesloten. Dikke tuut, ook namens mama die nu de laatste boodschappen doet.

Anita

Lieve Nienke,

Ook bij mij stromen de tranen.....het allerbeste voor het nieuwe jaar, veel kracht,liefde en wijsheid gewenst.
Liefs
Anita

anoek en arno

Lieve Nienke,

De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar voor jou en je collega's daar, fijn dat je wat aan ze hebt in moeilijkere tijden.
En dan voor straks int nieuwe jaar weer veel liefde samen met John!

x x x
van ons uit amsterdam

Ward en Carla

Hi Nienke,
Ondanks een vreemde Sint, Kerst en Oud-en-Nieuw in den vreemde toch een heel goede en plezierige jaarwisseling. Maak er hoe dan ook wat moois van en een heel goed, gezond, blij en mooi 2010 toegewenst. Houd het koppie op en je doet het allemaal absoluut niet voor niets! Wij bewonderen je eens te meer.
Lieve groeten, Ward en Carla.

Chris Gips

Beste Nienke,

Wij wensen je een heel goede jaarwisseling en ook alle goeds voor 2010. Dan ook de keuze SEH of HA?

Groeten, Hanneloes en Chris Gips

Marleen

Lief niggie!
Dank voor je verhaal vol emotie! Voor jou ook een heel goed, gelukkig en gezond 1020 natuurlijk! Ik vind het geweldig wat je doet! En dat het af en toe niet gemakkelijk is dat is overduidelijk! Kop op! Net nog een brief naar je opgestuurd. Krijg je ook "echte" post! Ik weet niet hoe lang het duurt voordat ie er is, maar er komt wat aan!
Hou je taai! Dikke kus, Marleen en Peter.

Jose

Lieve, Nienke, ik was ontroerd toen ik je verhaal las, ik weet hoeveel pijn het doet bij het gemis van geliefde, maar kop op het gaat ook weer voorbij, ik wens je een goed uiteinde en een gelukkig en voorspoedig 2010 toe, veel liefs en dikke kus Mam uit B.

Riena

Lieve Nienke een heel goed Oud en Nieuwjaar voor jou en de rest van jullie team gewenst. Ik klink vanavond op jullie maar dan wel met de echte .........!
Fijne avond, xxx Riena

Renate

Lieve Nien,

Kan me voorstellen dat Kerst lastig was, gelukkig heb je toch nog een beetje het Kerst gevoel gehad en bedenk maar dat je alle aankomende jaren nog lekker gezellig in Nederland bent! Zal aan je denken vanavond, moet ook werken en de Jip-en-Janneke champagne klinkt helaas erg bekend! :-) Succes weer!

Liefs Naat

Renate

P.S. nog dank voor je kaartje, heb je de onze ook gekregen? x!

Joyce

Nienke!
Happy Newyear!
Wat heb je alweer veel beleefd! Heftig hoor, maar natuurlijk ook ontzettend leerzaam. Hopelijk heb je het tijdens oud&nieuw rustig gehad, t is natuurlijk te jammer om je Jip&Janneke champagne te moeten laten staan! Ik heb van mijn fles in ieder geval ontzettend genoten :)
Alle goeds voor 2010 gewenst, geniet!
Dikke Kus

willemien d.

Hoy Nienke,Een voorspoedig gezond en gelukkig Nieuwjaar!
Je zat geografisch dan wel dichter bij het kerstkind, cultureel gezien natuurlijk weer niet, behoorlijk vervreemdend... En zo relatief is alles ook weer.
Jij sterretjes in de woestijn en hier knalde A'dam voor
miljoenen de lucht in; het is 2010!
Heel veel succes met de verdere missie; Nederland is natuurlijk trots op jullie!!!(ook al was het staatshoofd even vergeten om dat te melden toen ze zich tot het volk richtte).
Hartelijke groet,
Willemien

Dirk en Alianne

Gelukkig Nieuwjaar Nienke!!!! We missen je en denken veel aan je. Groetjes D&A

Wendy seh

Lieve Nien, Ik wens je aale geluk van de wereld en dat je maar heelhuids weer in Nederland mag aankomen over een paar maanden, Dikke zoen en tot mails!!!

Liefs Wen

Marianne

Lieve Nienke,
Een goed en gezond 2010 met een veilige thuiskomst over een paar maanden! Herbert,zat met de jaarwisseling in Berlijn, maar dat is toch wel ff feestelijker dan in Verwegistan natuurlijk!!
Hou je haaks ,een dikke knuffel Mar, Herbs Max Ivo

Ine

Lieve Nienke,
Een nieuw jaar is begonnen!
Gelukkig voor jullie want die dagen zijn toch extra gemismomenten zoals je zelf al schrijft.
Straks 's even naar MissieMax kijken. Vandaag en morgen op tv dus benieuwd waarin jij te zien bent.
Misschien 1 dezer dagen weer even op msn.
We'll keep in touch!
kus, Ine

Ingrid

Lieve Nienke,

Via deze weg de beste wensen voor 2010. Mijn Jip en Janneke champagne heb ik samen met Richard soldaat gemaakt op de SEH. Geniet de komende tijd nog van deze geweldige ervaring, want voor je het weet ben je weer thuis. En kom natuurlijk weer heelhuids terug naar Nederland.

Liefs Ingrid

Annemiek

Hallo Dapper Ding!
Het verhaal over je dipje en de dingen die daaraan vooraf gingen hadden we natuurlijk al gehoord, maar de manier waarop je het beschrijft roept toch ook hier weer 'n paar traantjes op. Gelukkig zijn die feestdagen voorbij en zitten we in 2010, het jaar waarin je thuiskomt!!!!
Straks kijken we weer naar Missie Max en hopen we jouw koppie even te zien. Daarna vliegen we naar de zon. Dus even geen pakjes van deze kant, maar natuurlijk wel kaartjes.
Dag liefje, heel veel kusjes van deze kant en tot mails
mama

JHW

Blij verrast een nieuwjaarskaart van je te krijgen: je ziet er goed en vooral gelukkig uit, ofschoon het gemis aan je dierbaren je -zoals ik lees- soms zwaar valt. Ik had deze Kerst alle dochters mét aanhang bij mij thuis en mocht voor het eerst een Kertsdiner voor 8 personen koken. Logistiek gezien zorgen voor een goede voorbereiding dus. Heeeerlijk iedereen zo bij elkaar te hebben...en dat ga jij dus ook weer beleven. Alleen nu even niet. Komt wel weer.
Nienke, het ga je goed in 2010. Be safe
Jan Harm

Ton

Hoi Nienke. We weten niet of je mail nog werkt, maar ook via deze weg wensen we je een heel goed en natuurlijk gezond 2010. We hebben gisteren MissieMax op de Tv gezien en je was heel prominent in beeld, met je uitleg. De foto's die je op de site zet spreken erg tot de verbeelding. Naast alle ellende die je ziet, merk je ook wel dat de sfeer daar goed is en jullie met elkaar er het beste van maken. Dikke kus van je oom en tante, Inez & Ton

Loeke

Lieve Nien,

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik net ook even de uitzending van Missie Max bekeken en moet zeggen dat ik stiekem wel even een traantje weg moest pinken! Ook al spreken we elkaar geregeld via msn, vond ik het geweldig om je stem weer even te horen! Ook al was het dan via de pc ;-)
Oh, en je make up was erg mooi, ben trots op je, haha!
Heb je de post al ontvangen? Hoop van wel!
Ben er nog niet aan toe gekomen om Gooische Vrouwen te regelen, maar Bobbie zou ook kijken wat ze kon doen, dus dat moet nog wel goedkomen.

lieverd, tot snel
dikke knuffel en een hapje ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!